W pracy z rodzicami często słyszymy pogląd: „dzieci muszą siedzieć w sieci, żeby móc rozwijać swoje kompetencje technologiczne, co pomoże im w życiu zawodowym…”
Niestety sprawa rozwoju zaawansowanych kompetencji technologicznych jest bardziej złożona.
Jako Fundacja zadajemy wtedy rodzicom pytanie, w jaki sposób dziecko użytkuje sieć? Co tam właściwie robi? Skoncentrowanie się na jakości czasu spędzanego przed ekranem, a nie tylko na ilości, jest kluczowe w zrozumieniu rzeczywistych korzyści dla rozwoju dziecka.
W większości przypadków rodzice próbują zestawić granie godzinami w prostą strzelankę lub scrollowanie w mediach społecznościowych i oglądanie influencerów lifestylowych z przyszłą zaawansowaną technologicznie pracą. Rzadko jedno wynika jasno z drugiego…
Ważne jest zrozumienie, co dokładnie dziecko robi w sieci. Niektóre aktywności, takie jak np. granie w szachy online, ćwiczenia na symulatorach maszyn czy oglądanie filmików edukacyjnych na temat składania części urządzeń ekranowych, mogą rzeczywiście przyczynić się do rozwijania konkretnych umiejętności związanych z pracą w branży technologicznej.
Warto podkreślać raz jeszcze, że istotne jest nie tylko obserwowanie ilości czasu spędzanego w sieci, ale również zrozumienie, w jaki sposób te doświadczenia online przekładają się na konkretny rozwój umiejętności. Edukacja medialna, wspierająca świadome i celowe korzystanie z technologii, może pomóc w kierowaniu dziecka w stronę aktywności online, które rzeczywiście przyczynią się do rozwijania pożądanych kompetencji technologicznych. Należy także pamiętać, że niektóre kompetencje potrzebne do rozwoju gospodarki technologicznej mogą być rozwijane tylko w sposób analogowy…
Ważnymi umiejętnościami do osiągnięcia sukcesu w branży technologicznej są m.in. szybkie uczenie się oraz umiejętność koncentracji. Inteligentne urządzenia są skomplikowane i trudno jest nauczyć się ich używać. Jednak paradoksalnie, ogólnodostępne programy, aplikacje mogą negatywnie wpływać na nasze możliwości poznawcze czyli np. koncentrację, utrzymywanie uwagi, pamięć. Współcześnie dostępna technologia, choć wygodna, może wpływać negatywnie na rozwój umiejętności niezbędnych w pracy z bardziej zaawansowanymi technologiami, programami.
„Skomplikowany charakter technologii używanych przez nowoczesne firmy zadaje kłam powszechnemu dziś niedorzecznemu poglądowi, że znajomość prostych produktów opracowanych z myślą o przeciętnym konsumencie – zwłaszcza w szkołach – ułatwia ludziom odniesienie sukcesu w zaawansowanej technicznie gospodarce. Wyposażając uczniów w laptopy albo pozwalając im filmować zadania domowe na YouTube, w takim samym stopniu przygotowujemy ich do realiów zaawansowanej technicznie gospodarki, jak zabawa metalowymi samochodzikami przygotuje ich do zawodu mechanika samochodowego.Żeby więc dołączyć do grupy ludzi, którzy potrafią posługiwać się tymi urządzeniami, trzeba rozwinąć umiejętność uczenia się skomplikowanych rzeczy.” Cal Newport „Praca Głęboka