Czy dziecko gra w gry adekwatne do swojego wieku i poziomu rozwoju?
W jakie gry gra dziecko (jaka treść, przekaz się za nimi kryje, jakie umiejętności rozwijają)?
Jaka potrzeba kryje się za graniem (rozrywka, a może ucieczka czy sposób radzenia sobie ze stresem)?
W jaki jeszcze sposób dziecko spędza wolny czas?
Czy trenuje mózg także w sposób analogowy (w świecie rzeczywistym)?
Jak wyglądają jego relacje ze znajomymi?
Ile godzin śpi i czy to odpowiednia ilość dla danego wieku?
Czy gry dominują nad innym aktywnościami w życiu?
Niezależnie od sprzętu, konwencji fabularnych W KAŻDĄ GRĘ „wbudowane” są pewne zasady, które potęgują motywację graczy i utrudniają im (w sensie psychologicznym) wycofanie z tej rozrywki, zwłaszcza gdy mamy już do czynienia z graczem nałogowym.
Jeśli dziecko nie wie, że coś na nie działa, to działa na nie jeszcze bardziej…
Nasze obserwacje, wynikające z rozmów z młodzieżą, wyraźnie pokazują zainteresowanie młodych graczy mechaniką gier (np. czynnikami przyciągania i utrzymywania uwagi, strategiami utrzymywania zaangażowania). Jednocześnie niewielu dorosłych podejmuje rozmowy na ten temat z młodszym pokoleniem.
Dorośli często skupiają się na przepychankach słownych z dziećmi, dotyczącymi zbyt długiego czasu ekranowego:
„Za dużo siedzisz przy komputerze”,
„Uzależniony jesteś od tych gier”,
„Co to za lenistwo i marnotrastwo czasu”
„Kable Ci pochowam”
„Za moich czasów to się na trzepaku siedziało…”
„Jak tak będziesz siedział, to gruby będziesz”
Rodzice często KRYTYKUJĄ i STRASZĄ w obszarze gier cyfrowych, a to nie są skuteczne sposoby docierania do młodych ludzi. Ogólne apele też nie działają! Jednym z wartościowych działań jest wspólna analiza rodzica i dziecka, co takiego sprawia, że spędza określoną ilość czasu w grze.
Warto pomóc dzieciom zrozumieć świat rozrywek oraz technologii.
Można porozmawiać o:
mechanice gier, mechanizmach uzależniających w grach. Poczucie autonomii jest dla dzieci bardzo istotne, dzieci nie lubią, gdy się nimi manipule. To punkt wyjściowy do nauki samokontroli u dziecka.(przykłady na zdjęciu w tym poście);
sposobie zarabiania na grze przez firmy je tworzące
o tym, co według dziecka sprawia, że mimo pierwotnych założeń czy ustaleń, pozostaje w grze na dłużej.
co takiego sprawia, że lubi grać w gry?
co konkretnie lubi robić w”tej grze”?
jakie postaci wybiera i dlaczego?
co jest największym sukcesem, a co porażką w jego/jej karierze gracza?
postarać się ustalić jaką potrzebę dziecka zaspokaja granie (może społeczną, może rozrywki, a może granie to strategia ucieczkowa od problemów, z którymi mierzy się w życiu realnym, może to sposób radzenia sobie ze stresem…).
Rozmowy na te tematy mogą prowadzić do głębszego zrozumienia obu stron, a także wspierania zdrowych nawyków związanych z grami wśród młodego pokolenia.