WPŁYW TECHNOLOGII NA EDUKACJĘ DZIECI – ALARMUJĄCY RAPORT UNESCO 

Technologia stanowi integralną część naszego codziennego życia. Coraz częściej zastanawiamy się nad jej wpływem na edukację naszych dzieci. Ostatni raport UNESCO (Global Education Monitoring Report 2023*) rzuca światło na kwestię nadmiernej roli technologii w procesie nauczania.

Nadmierne Korzystanie a Wyniki Uczniów

Agencja ONZ stwierdziła, że nawet obecność smartfona w pobliżu ucznia może powodować rozproszenie uwagi, co przekłada się na gorsze wyniki w nauce. Szczególnie niepokojące są dane, które wskazują na negatywny związek między nadmiernym korzystaniem z technologii a wynikami uczniów. Dane oparte są na międzynarodowych ocenach, takich jak Program Międzynarodowej Oceny Uczniów (PISA).

Zalecenia UNESCO i Globalny Zakaz Smartfonów w Klasie

Raport UNESCO ostrzega przed nadużywaniem technologii w edukacji. Podkreśla, że korzyści z technologii znikają, gdy jest używana nadmiernie lub bez nadzoru nauczyciela. Agencja zaleca globalny zakaz używania smartfonów w klasie. Podkreśla potrzebę skoncentrowania się na interakcjach międzyludzkich, które są kluczowe dla efektywnej edukacji.

Debata nad Przyszłością Edukacji

Jako społeczność, musimy otworzyć szeroką debatę na temat roli technologii w edukacji naszych dzieci.
Czy zbyt duża uwaga poświęcana technologii zagraża wartościowym relacjom międzyludzkim w klasie?
Czy zasoby, które wydajemy na technologię powinniśmy przeznaczać na sale lekcyjne, nauczycieli i podręczniki dla wszystkich dzieci, zwłaszcza w krajach o niższych dochodach?

Refleksja naszej fundacji

W świetle tych alarmujących danych, Fundacja Połącz się z Głową zobowiązuje się do aktywnego uczestnictwa w debacie nad przyszłością edukacji. Naszym celem jest wspieranie rozwoju dzieci i młodzieży. W tym kontekście ważne jest zastanowienie się, jak odpowiednio integrować technologię, aby służyła poprawie jakości uczenia się oraz dobremu samopoczuciu uczniów i nauczycieli.

Przyłączcie się do naszej dyskusji na temat edukacji, technologii i przyszłości naszych dzieci. Razem możemy kształtować środowisko, które zapewni im kompleksowy rozwój, wykorzystując potencjał technologii w sposób zrównoważony i korzystny.

Polecamy zapoznanie się z całym raportem.
*Raport UNESCO (Global Education Monitoring Report 2023) https://gem-report-2023.unesco.org/ 
Monika Candela – Łaguniak

Autor tekstu

Monika Candela – Łaguniak

Ekspert Fundacji "Połącz się z głową"