Smartfony stały się nieodłącznym elementem codziennego życia młodzieży. Wielu rodziców, nauczycieli oraz decydentów zastanawia się jednak, jaki wpływ mają te urządzenia na rozwój dzieci, ich samopoczucie i wyniki w nauce. W odpowiedzi na te wątpliwości przeprowadzono liczne badania, które dostarczają interesujących i wartościowych informacji.
Sara Abrahamsson z Norweskiego Instytutu Zdrowia Publicznego przeprowadziła badanie dotyczące wpływu zakazu używania smartfonów w norweskich szkołach średnich na zdrowie psychiczne uczniów oraz ich wyniki w nauce. (Pełny raport znajdziecie TUTAJ https://openaccess.nhh.no/
Wyniki są jednoznaczne i pokazują, że zakaz ten przynosi liczne korzyści.
1.Poprawa zdrowia psychicznego:
Liczba wizyt dziewcząt u specjalistów z powodu problemów psychicznych spada o 60% po wprowadzeniu zakazu smartfonów.
Liczba wizyt u lekarzy pierwszego kontaktu związanych z problemami psychicznymi spada o 29%.
2. Zmniejszenie przemocy szkolnej:
Po wprowadzeniu zakazu smartfonów, przypadki przemocy szkolnej zmniejszyły się o ponad 40% wśród dziewcząt i o ponad 30% wśród chłopców.
3.Lepsze wyniki w nauce:
Dziewczęta, które uczęszczały do szkół z zakazem używania smartfonów, uzyskały wyższe oceny – ich średnia ocen (GPA) wzrosła o około 5%.
Ich wyniki z egzaminów matematycznych poprawiły się o około 10%.
Dziewczęta były o 4-7% bardziej skłonne wybrać akademicką ścieżkę w szkołach średnich.
4.Lepsze perspektywy edukacyjne:
Zakaz smartfonów przyniósł największe korzyści dziewczętom z niskich warstw społecznych, co wskazuje, że ograniczenie dostępu do niekontrolowanej technologii może wyrównywać szanse edukacyjne.
Badania pokazują, że zakaz używania smartfonów w szkołach może być skutecznym i nisko kosztowym narzędziem do poprawy zdrowia psychicznego i wyników edukacyjnych uczniów. Z takiego zakazu, największe korzyści odnoszą dziewczęta z niskich warstw społecznych. Pokazuje to, że ograniczenie dostępu do niekontrolowanej technologii może wyrównywać szanse edukacyjne.
Podsumowując, dla rodziców i nauczycieli te wyniki są ważnym sygnałem. Warto zastanowić się nad wprowadzeniem ograniczeń w używaniu smartfonów przez młodzież, przynajmniej w trakcie godzin szkolnych. Taki krok może przynieść długoterminowe korzyści, zarówno dla zdrowia psychicznego dzieci, jak i ich przyszłych osiągnięć akademickich.