ZAKAZ SMARTFONÓW W SZKOŁACH A ZDROWIE PSYCHICZNE I WYNIKI W NAUCE!

Czy warto wprowadzić zakaz smartfonów w szkołach?
Naukowe dowody przemawiają na TAK!

Smartfony stały się nieodłącznym elementem codziennego życia młodzieży. Wielu rodziców, nauczycieli oraz decydentów zastanawia się jednak, jaki wpływ mają te urządzenia na rozwój dzieci, ich samopoczucie i wyniki w nauce. W odpowiedzi na te wątpliwości przeprowadzono liczne badania, które dostarczają interesujących i wartościowych informacji.

Sara Abrahamsson z Norweskiego Instytutu Zdrowia Publicznego przeprowadziła badanie dotyczące wpływu zakazu używania smartfonów w norweskich szkołach średnich na zdrowie psychiczne uczniów oraz ich wyniki w nauce. (Pełny raport znajdziecie TUTAJ  https://openaccess.nhh.no/nhh-xmlui/bitstream/handle/11250/3119200/DP%2001.pdf)
Wyniki są jednoznaczne i pokazują, że zakaz ten przynosi liczne korzyści.

Kluczowe wyniki badań:

1.Poprawa zdrowia psychicznego:

Liczba wizyt dziewcząt u specjalistów z powodu problemów psychicznych spada o 60% po wprowadzeniu zakazu smartfonów.
Liczba wizyt u lekarzy pierwszego kontaktu związanych z problemami psychicznymi spada o 29%.

2. Zmniejszenie przemocy szkolnej:

Po wprowadzeniu zakazu smartfonów, przypadki przemocy szkolnej zmniejszyły się o ponad 40% wśród dziewcząt i o ponad 30% wśród chłopców.

3.Lepsze wyniki w nauce:

Dziewczęta, które uczęszczały do szkół z zakazem używania smartfonów, uzyskały wyższe oceny – ich średnia ocen (GPA) wzrosła o około 5%.
Ich wyniki z egzaminów matematycznych poprawiły się o około 10%.
Dziewczęta były o 4-7% bardziej skłonne wybrać akademicką ścieżkę w szkołach średnich.

4.Lepsze perspektywy edukacyjne:

Zakaz smartfonów przyniósł największe korzyści dziewczętom z niskich warstw społecznych, co wskazuje, że ograniczenie dostępu do niekontrolowanej technologii może wyrównywać szanse edukacyjne.

Dlaczego warto wprowadzić zakaz smartfonów?

Badania pokazują, że zakaz używania smartfonów w szkołach może być skutecznym i nisko kosztowym narzędziem do poprawy zdrowia psychicznego i wyników edukacyjnych uczniów. Z takiego zakazu, największe korzyści odnoszą dziewczęta z niskich warstw społecznych. Pokazuje to, że ograniczenie dostępu do niekontrolowanej technologii może wyrównywać szanse edukacyjne.

Podsumowując, dla rodziców i nauczycieli te wyniki są ważnym sygnałem. Warto zastanowić się nad wprowadzeniem ograniczeń w używaniu smartfonów przez młodzież, przynajmniej w trakcie godzin szkolnych. Taki krok może przynieść długoterminowe korzyści, zarówno dla zdrowia psychicznego dzieci, jak i ich przyszłych osiągnięć akademickich.

Monika Candela – Łaguniak

Autor tekstu

Monika Candela – Łaguniak

Ekspert Fundacji "Połącz się z głową"